torsdag 29. desember 2011

Juleglimt.....

Det er jul! Man får all sin utilstrekkelighet dratt fram i lyset, den dårlige samvittigheten, nissefesten man glemte å sende med utstyr til, juleverkstedet man ikke fant tid til, huset som ikke ble vasket i tide i år heller......man finner seg selv akkurat på samme sted som forrige år, like tung, eller tyngre, med mange brutte forsetter....

Og om litt er det nytt år - nye muligheter, nye gevinster! 


Men - det er det som er deilig når man tør å innse og akseptere! Dette er meg - jeg er en helt gjennomsnittlig god mor som har helt gjennomsnittlig mange feil og mangler. Jeg velger å glede meg over strålende barneøyne julekvelden, en snill og god mann, og at vi får være sammen hver dag, med våre feil og mangler og til tider haltende hverdager :)

 


Om pepperkakene ble brente, deigen var fra en fabrikk i Lierne, at de ikke smaker godt, og at boksene ikke ble fulle gjør ingen ting. Vi hadde det gøy mens vi holdt på å stikke ut dyr fra inn- og utmark, og intensjonen om pepperkakesau med glasurkrøllete ull var god :) Og mini-pepperkakehuset ligger umontert i en kakeboks - men er det så nøye?




Julen kom alt for fort i år også, og advent ble preget av dødsfall og sykdom hos familiens aller eldste garde. Det er uansett trist med død og begravelse. Og man lurer når et sykehus vil sende hjem en sterkt pleietrengende pasient til eget tomt hus i jula. 

Trass i litt trasig adventstid hadde vi vår første julekveld i eget hus, og det ble egentlig veldig koselig og fint. Maten var god og pakkene falt i smak for store og små.



Første juledag ble brukt til å rydde hagen for løse gjenstander, og forberede seg på uvær.
Det ble en kveld og natt med mer spenning enn jeg satte pris på. Allerede før det verste satte inn veltet et stort tre inn mot hushjørnet og la greiner mot vegger, tak og vinduer. Fram med hammer og spiker og materialer, varme klær og termodress til alle fire. Tenk om det flyttet på seg og knuste vinduer, eller flygende gjenstander skulle knuse andre vinduer? Ville lekehytta i hagen tåle orkanen?

Det var fire små mennesker som satt på kjøkkenet og hørte vinden herje.

Etter rydding andre juledag så vi hvor heldige vi hadde vært. Treet lå med hovedstammen langs husveggen med minste margin, og det var de mykeste grenene som lå i spenn mot husveggen. Skadene på huset er minimale, kun en bulk i takrenna, men ellers var bordkledning og tak helt og fint.

Vi fikk demonstrert naturens krefter, og med 2,5 døgn uten strøm blir man jammen takknemlig for den komfort man til daglig tar for gitt. Det blir kaldt i huset og varmt i kjøleskap og fryser. Og en setter umåtelig pris på montører som trosser regn og vind for å gi folket strøm, selv om det tar tid.


Julen ble litt anderledes i år - og vi kommer garantert til å huske julen 2011 om tjue år, om vi får henge med i svingene.

Nå skal vi kose oss de siste juledagene, og legge planer for det nye året. Man blir aldri for gammel for nyttårsforsetter, og håpet om at man neste jul har endret tankemønstrene sine slik at man står der som en foredlet utgave av seg selv neste år :)

Takk til alle som er innom meg, selv om det er langt mellom innleggene og dårlig med gjenvisitt. Det kan man jo alltids legge til listen av forsett for 2012.

Håper du klarer å skape noen gode øyeblikk i din romjul også!

Klem fra Moccamamma :)


8 kommentarer:

  1. Kjempefint innlegg og ja kjenner meg veldig igjen. Tror veldig mange av oss er slik også :) Vi var uten strøm i 2 dager og ja det er ikke fullt så sjarmerende med levende lys i lengden :) Ønsker deg en flott romjul og et godt nytt år med drømmer og nyttårsforsetter :) Klem fra Tone

    SvarSlett
  2. Det var et "fingeren i jorda"-innlegg jeg likte godt. Jeg tror det er slik for de fleste av oss. Jeg har måttet gå mange runder med meg sjøl for å skru ned julepresset til et minimum - og får så dårlig samvittighet at også det gjør meg sjuk - så da er jeg liksom nesten like langt. Jeg tror ikke på glossyhet jeg. Og i tilfelle glossyhet er det noe annet som må "lide".
    Vi hadde strømavbrudd i 18 timer - og synes det var nok. 2,5 døgn - da begynner det virkelig å bli ANNERLEDES ja.

    Jeg vet virkelig hva du tenker og føler når det gjelder eldreomsorg. Jeg føler det veldig sterkt på kroppen for tiden. Med en tilårskommen mormor som i hvert fall er moderat pleietrengende og forvirret - og det er vanskelig. Hun hadde trengt en trygg base - både for sin egen del og for min del. En natt for ikke lenge siden var hun ute i snøværet i bare nattøyet fordi hun var redd og trodde noen var inne i huset hennes. Det er ikke greit.

    Ønkser det realistiske fine go gode dager framover ;). Klem

    SvarSlett
  3. Klar att vi får henge med i svingene!!
    ja det blir en jul å huske dette, mye vind på de fleste plasser i Norge og Sverige. Vi høyt her oppe klarte oss med litt vanlig vind.
    Jula komme og jula går...men det blir jul, selv med umonterte pepperkakehus, måtte le litt da! Er akkurat liken selv. Intensjonene er MAKNG men jeg gjør det jeg orker!

    Ha en fin dag, Klem Anna

    SvarSlett
  4. Eit nydeleg innlegg om slik livet er..

    Stor romjulsklem :-)

    SvarSlett
  5. amen. her ligg eg, og blir visst liggjande forbi midnatt laurdag også... 2012 får berre kome, eg er litt oppgitt på heile livet akkurat no. har problemer med å vere positiv. men alle rundt meg seier at det er ok. det er tid for å vere litt på felgen.

    godt å lese at andre også kjenner seg litt bakpå ;)

    håper du og dine får fine dagar framover!

    klem e

    SvarSlett
  6. Hei - fine tanker fra deg. Man må legge lista der det passer, og så prøve å ikke fokusere på det man ikke rakk:) Trist med dødsfall i familien selvom det aldri så mye er livets gang - det er vanskelig å bli fortrolig med tanken om at det er noen som man aldri skal se igjen, eller snakke med og lytte til.

    Dere har virkelig kjent på været og vinden - godt det ikke ble verre. Vi er så forskånet for slike naturkraft-herjingenr her vi bor - litt mer vind enn vanlig, men det blir bare fascinerende og spennende.

    Ha fortsatt gode romjulsdager - og en god nyttårshelg. Jeg syns at 2011 ble et mørkt år - håper det blir lysere i 2012:)

    Klem fra Bente.

    SvarSlett
  7. Det var litt av historie om møtet med Dagmar. Bra alt enda vel! Du får kose deg enda litt med julegodt og kos!

    Klem!

    SvarSlett
  8. Gode tanker:-). Kommer nok til å huske julen 2011 som uværsjulen ja. Vi var riktignok bare uten strøm i litt over et halvt døgn, men når man har brønn med el. vannpumpe merkes det.
    Kos deg og nyt de siste romjulsdagene.
    Klem

    SvarSlett