mandag 29. november 2010

Hylles den som hylles bør.....

Startskuddet har gått for advent, og vi er inne i førjulstida. I år var jeg sikker på å ha ting på stell til advent, men hvis jeg ikke selv saboterer planene mine, så gjør kroppen det for meg i år. Nå har jeg hanglet med lett feber, hodepine og hoste i to lange uker, og arbeidslysten og evnen er ikke stor.......

Jada, jeg har vært hos lege, selv om det sitter langt inne - bare man venter lenge nok, går det jo som regel over av seg selv. Og, doktormannen lyttet på lunger og rekvirerte blodprøver. Jeg har i allefall ikke noen infeksjon i kroppen som trenger kur.......så da er det vel bare å vente ut dette seiglivede viruset.......er det ikke virus det heter samleposten for ubehag som ikke er av alvorlig slag?



På lørdag måtte jeg bare prøve å gjøre noe koselig pusling. Og fra å være en helt tom vegg, ble det et ganske koselig stilleben med gamle og nye ting.

Ei gammel håndklehylle fått fra besteforeldreheimen, et gammelt noteblad fra en fiolinspillende kjøpmannsbestefar, et par telysglass fra Sia, et juksebonsaitre, englevinger fra Panduro og et lavendelfarget hjerte.......



Min bestefar spilte fiolin i et strykeorkester i hjembygda. Jeg kommer fra ei bygd med et rikt musikkliv, særlig når en tar innbyggertallet i betraktning. Strykeorkesteret ble nedlagt en gang på midten av forrige århundre, men på loftet i besteforeldreheimen lå notemappa etter bestefar som en gammel skatt. Man blir litt sår i øynene av å bla i notene, ikke fordi man blir lei seg, men fordi det nok er en del støv på dem etter mange tiår på loftet. Jeg er mest imponert over dirigenten som, ifølge historiebøkene fra hjembygda, håndskrev notene til hele orkesteret. For en jobb!!! Og de spilte Mozart, Wagner og Hayden i tillegg til dansemusikk som var populær da de holdt på......

Ikke helt tilfeldig har jeg valgt Holmenkollmarsjen. For mannen og jeg møttes i et musikkorps, og vi har felles minner knyttet til å marsjere i formasjon til akkurat denne marsjen........
....og så bodde jeg i leid hybel i Holmenkollåsen da vi møttes.......




Her hos meg får gamle ting i brunt beholde sin originalfarge, og blir ikke malt hvite. De glir inn som "kaffe" i skalaen vanilje, kaffe og krem......hjertet i lavendelfarge får være adventspynt i nesten-lilla :)

Jeg liker de gamle krokene på hylla, og formen på utskjæringene. Tanken er at jeg skal sy julestrømper til oss alle fire, og at de skal henge på denne hylla, siden den er på veggen ved siden av den nye vedovnen i tv-stua.





Det ser nesten ut som støvet har fått sitte også.....men det går ikke an å få det helt bort uten å skrape av lakken. Det er på en måte smeltet inn i overflaten.....Synes jo ikke på vanlig avstand........

Jeg ble veldig fornøyd med hylla, og Moccamannen applauderte også. Det er han som har vært ivrig talsmann for å henge noteblad på veggen. Så jeg har rammet inn et par noteblad med Mozartmusikk til ham, Titus og Serenade......Han blir sikkert glad hvis jeg får dem opp før han kommer hjem fra jobb :)

Adventsstjerna kom på plass i går. Den er hvit og ny av året.


Ønsker alle en koselig adventstid med masse hygge med det akkurat du liker å gjøre før jul....

Smittefri bloggeklem fra
Moccamamma

1 kommentar:

  1. For eit nydeleg innlegg! Og du er så absolutt ein flott interiørbloggar! Kommentarane dine løfter meg framover, og samvittigheita mi er fæl for at eg ikkje får skrevet fleire gode ord til deg enn eg gjer, for det fortener du verkeleg! Du er så god med ord, og bilda dine er også suverene! :) Likte alt du viser i dag, men det veit du vel? ;) Nydelege tankar bak bildet av notearket!

    Ynskjer deg god bedring,
    eg er kjempelei av sår hals og tett hovud! Har vore to gongar hos legen eg også. Hosten har gitt seg dei siste dagane. Er heilt sår i musklane i brystkassa...

    Ha ei flott veke vidare!
    God klem frå Elin :)

    SvarSlett