onsdag 1. desember 2010

Adventsforventning for store og små.....

Adventsengelen kom på plass på kjøkkenveggen ca kl 00.15 i natt, og det er helt i tråd med hva jeg er vant med.......siste liten er også tidsnok :)


I morgenlyset var den ikke helt våken enda, den har jo tross alt sovet i en pappeske siden forrige jul.


Engelen er egentlig kjøpt til storesøster for to år siden, men i år får den være kalender for store og små. Lommene er så små, så det pleier å bli små overraskelser pakket i sølvpapir, eller lapper med hint om hvor kalendergaven kan finnes......



Lillebror på 16 måneder skjønner ikke seg så mye på kalender, så han får en liten gave i ny og ne fram mot jul. Til storesøster har jeg gjort det enkelt med smykkekalender fra Littlest Pet Shop. Og Sparebank1 bidrar med sjokoladekalender fra Labb og Line......og det holder i massevis. Så kan en overraskelse i englekalenderen innimellom være en bonus.


 

Jeg pleide å være overlykkelig for en kalender med små plastfigurer da jeg var barn. Små figurer som kunne henges i tråd om en ville. Ett år, da vi var blitt litt større, lagde far kalender til oss tre jentene. Det hang små poser på en snor. Det var en kombinert oppdragelses- og kosekalender. Egentlig veldig snedig! Det var ikke så stas å finne en lapp med: " I dag må du hente ved i skålen". Men, jeg fattet poenget, for vi var nok ikke verdens flinkeste til å gjøre slike tjenester uoppfordret. Og avtalen var at vi måtte gjøre det som sto på lappene for å få ha kalenderen. Det ble jo spennende å lure på hva som sto på neste lapp. Melkesjokoladen fra Freia ble skikkelig opptur de dagene det faktisk var noe godt i posen, eller salte-, sure- eller jordbærbomber, bugg.......
Sånn sett er nok dagens oppvoksende slekt i stor grad mer bortskjemt med gavedryss enn vi var.

Som mamma er noe av det beste med advent barnets forventningsfulle spørsmål og nedtelling..



I dag tidlig hørte jeg nede fra stua(trodde jeg, det kom fra kjøkkenet):
"Mamma, er det jul på 23?"
"Nei, det er lille julaften på 23."
"Ja, men er det ikke jul på 23?"
"Nei, det er på 24 at det er jul, men du skal finne nr 1 i dag!"
"Men, jeg finner ikke 24, det er ikke 24 her...når er det jul da?"
"Julekvelden er på luka med 24 på!"
Nå trodde jeg at hun lette på en av pappkalenderene med luker i totalt tallkaos...
"Men denne engelen har ikke 24, mamma, jeg finner ikke 24!"
"Åh, men den har 24 bak på rumpa"
"Åh ja, jeg så ikke det, jeg..."



Og slik falt julekvelden igjen på plass 24. desember......







Hvis du tror på julemystikken vil du høre bjellene klirre....slik som gutten i Polarekspressen. Gleder meg til å se den før jul! Musikken til filmen er også helt super......



I år har jeg som mål å klare å lese denne boka som julekalender til meg selv, og kanskje til storesøster. I fjor var hun ikke motivert for det, og ville bare se på de flotte illustrasjonene i boka. Vi får se i år, om det går bedre. Jeg skal uansett lese den for min egen del.......og ikke stoppe opp 7. desember. Det er ett kapittel for hver dag fram til jul.....

Har plassert den for fotografering i tallerkenhylla som henger over pianoet i stua. Hylla var brunbeiset, den gang den hang over spisestuemøblene i dagligstua hos butikkbesteforeldrene. De møblene har jeg på kjøkkenet. Så ble den lutet, og nå er den malt med et strøk hvitmaling spedd ut med vann og tørket av med klut.


Små detaljer fra hylla. Skal fotografere den mer i sin helhet når det blir ryddet til jul.........


Sølvroser på en bilderamme.....



Nå skal jeg ut å få frisk, kald luft og litt sol på fjeset. Det har blitt alt for mye inneliv de siste ukene!

Klem fra
Moccamamma





1 kommentar: