mandag 27. desember 2010

Tøfler, amaryllis og kaffekopper

Romjula er her, og for en hjemmeværende student er dette ei velsignet avslappet tid.
Jeg tusler rundt i tøfler, fyrer i ovnene og brenner stearinlys. Det er kaldt på Vestlandet i vinter, og kulden kryper fort inn hvis en ikke holder fyr i ovnen.

Varmepumpa vår må være et skikkelig mandagseksemplar, det har vi forstått etterhvert som de andre i gata har skaffet seg velfungerende slike - det blir nok en ny samtale med leverandøren over nyttår. Den virket nemlig perfekt i kuldeperioden i november, etter en overhaling, varmt inne og ingen ising på pumpa, men akk så kortvarig den gleden var.......ja, ja, men det er jo koselig med peisvarme :)


Jeg fikk nye tøfler i julepresang av mannen min! Viste ham dem på nettet for en god stund siden, og jammen, akkurat den informasjonen hadde han lagret, så nå slipper jeg å fryse på føttene. Det blir unektelig litt gulvkaldt i gamle hus vinterstid. Men, med disse gode, varme tøflene er jeg skodd for slik.



I år kjøpte jeg meg for første gang en amaryllis! Den må snus hele tiden for den bøyer seg hit og dit omtrent som en slange til fløytemusikk. Om dagen tyr den til utelys, og om natten ser det ut som den prøver å unngå julestjernen i det samme vinduet. Ikke vet jeg, men jeg snur og snur. Nå har den åpnet seg i toppen, og en ny blomsterstengel er på vei opp av potta. Den blir nok fin til nyttår, tenker jeg.


Ikke nok med tøfler, Moccamannen hadde overskredet gavebudsjettet i år, og gått til innkjøp av to stykk Edme sjokoladekopper til meg (og litt seg selv).


Koppene passer perfekt til lungovariantene av kaffe fra Nespressomaskinen min. I år synes jeg han virkelig har truffet med gaven til meg. Nyttig og pent!


Jeg har vært Edmetilhenger siden bestevenninna mi begynte å samle på det tidlig på 90-tallet. Jeg kom vel etter siste halvdel av 90-tallet. Jeg er fortsatt like glad i det, og så er det ikke dyrere enn at man tåler at det går en kopp eller en tallerken i ny og ne. Asjetten er fra et servise kjøpt på gjenbruksbutikk. Likte blåfargen, så jeg bruker asjettene og skålene til koppene sammen med Edmekopper og krus.



God romjul!

Den feminine halvparten av familien på fire har bukket under for feber og forkjølelse, og har holdt seg hjemme fra familieselskap i går og nå i dag. Litt synd, for i år var jeg motivert for øvelsen :)

Håper du har en koselig jul!

Moccamamma

3 kommentarer:

  1. Fine bilder!
    Synd dere er syke. Og så mye godt å spise/drikke som det er i denne juletiden! Det frister kanskje ikke dere syke nå.
    Cognac er forresten det beste som ikke hjelper mot forkjølelse.
    God bedring!

    SvarSlett
  2. Nydelige tøfler, tenker de varmer.
    Flinke mannen som følger med før jul.

    Ønsker dere ei fin romjul!

    Miraklem.

    SvarSlett
  3. Sukk... nå kjenner jeg at jeg lengter tilbake til student- tilværelsen! Iallefall enkelte deler av den;-)
    Neste år blir noen feriedager lagt til romjula, det er nå HELT sikkert!

    Huff, ikke gøy å være syk i jula. Men forhåpentligvis får du litt ekstra tid til å slappe av og ta vare på deg selv, og det tror jeg hjelper bedre enn noen medisinske remedier!

    God bedring, og kos deg med de fine tøflene (flink mann!) :-)

    Klem, Rosa

    SvarSlett