torsdag 19. august 2010

Et lite hus i hagen.....

I dag tenkte jeg å vise fram lekehytta vi har i hagen. For to år siden bygde jeg et lekehus i hagen. Huset kom som en haug med ferdigkuttede planker på en pall, og med monteringsanvisning. Det ble kjøpt hos Coop og er fra JABO.


Jeg er over gjennomsnittet glad i å montere ting og lese bruksanvisninger, og starter alltid med å sortere materialene i grupper ut fra hvor de skal brukes. Det tar litt ekstra tid før man kommer i gang, men du og du så mye lettere det går når man har oversikt og vet hvor delene ligger......

Husets ramme står på påler som Moccamannen slo ned i marka med slegge. Det var de eneste hammerslagene han fikk gjøre i hyttebygginga, men så fikk han til gjengjeld gleden av å male hele herligheten.....



Storesøster har egentlig ikke brukt hytta så mye, selv om den har postkasse, egne bringebær og stikkelsbærbusker i krukker. Den har også vært møblert med komfyr, benk, bord og stoler.


Så i år har jeg gjort en innsats for å få det koseligere der inne. Som treåring var hun selv med og malte veggene inne i hytta i den lyserosa fargen Drøm. I vår fikk gulvet, som jeg brukte tid på å spikre skjult i not og fjør med vanlig hammer, maling på seg. Når det først var et tregulv uten spikerslag, var det for ille å legge belegg. Gulvet har fått fargen Sand, og vi har brukt Trestjerners maling for tre og betong, som er vannbasert.


Jeg ble så inspirert av Den gode feen som har satt opp et fantastisk lekehus med bla ringeklokke og flaggholder, så det ble tur til den lokale byggvarekjeden for å kjøpe trådløs ringeklokke til under hundrelappen. Og, en annen dag jeg var innom der så jeg en stolpehatt som ble til flaggholder.


Jeg målte diameteren på flaggpinnen, fant et bor på 10 mm og boret et hull på skrå gjennom stolpehatten. Så fikk den noen omganger med spraymaling før den ble spikret på veggen. Det var stor stas å få eget flagg i hytta! Det var deler av denne jobben jeg viste i forrige innlegg.



















Det har vært litt snaut med møbleringen i hytta, så jeg har fått satt opp det lille skapet jeg malte, og to hyller til å ha diverse saker på. Det er enda ikke helt ferdig, men det har kommet seg betraktelig, selv om det enda mangler gardiner, og det er dårlig med kokekar. Dessuten vil jeg bytte ut plastikkkopper og bestikk fra IKEA med kopper og kar som kan knuse, men som ser koseligere ut. Jeg synes barn godt kan lære at ting går i stykker og knuser om man ikke behandler det pent...






Etter den lille oppgraderingen har hytta vært mer populær, og det er blitt spist kveldsmat der, og det lekes både inni og utenfor......og da er jo Moccamamma fornøyd!

Hilsen
Moccamamma

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar