fredag 20. august 2010

Hvordan finne mitt ryddige jeg?

Denne høsten er starten på en ny epoke. I går heiste vi flagget for storesøster som hadde sin aller første skoledag. Det er spennende tider for både liten og stor......Moccamamma skal også være student det kommende året, og det gleder jeg meg veldig til, selv om det sikkert blir mye jobbing på kveldstid.


Jeg er så heldig at jeg får være hjemme et ekstra år med lillebror, og gleder meg til å få være sammen med den lille fyren hver dag til han blir to år. Vi skal ha masse kjekt, leke, lære, og sørge for at han får sosial kompetanse, selv om han ikke skal gå i barnehage. Jeg må velge å tro at jeg som mor kan klare det, selv om både politikere og andre prøver å overbevise meg om at jeg tar veldig feil.......

Jeg er takknemlig for å være så priviligert at jeg kan velge mellom to goder - en god og interessant jobb, og en tilværelse som husmor, mamma, oppdrager og nettstudent på fulltid.

"Jeg er så glad i å jobbe jeg, så jeg kunne ikke vært hjemme", har jeg fått høre. Jeg er også glad i å jobbe, men jeg ventet så lenge med å bli mor, så jeg har fått oppleve mye i arbeidslivet allerede, og vet at denne muligheten til å være sammen med barnet mitt aldri kommer tilbake. I arbeidslivet kan du alltid jobbe deg til nye resultater, hvis du vil. Man mister kanskje mulighet til å posisjonere seg en periode, men jeg velger å tro at jeg kan ta det igjen, hvis jeg skulle ønske det senere......Så får tiden heller vise om jeg tok feil :)


Det blir ikke noe jubelår rent økonomisk - man kan ikke få i  både pose og sekk - og verdivalg koster økonomisk, men gir tilbake på det menneskelige planet. Det blir studielån og kontantstøtte, så endene skal nok møtes dette året også. Det blir hvertfall nok til salt i såret :)

Men, hvor kom dette med mitt ryddige jeg inn? Jo, dette rollebyttet fra utearbeidende til hjemmearbeidende kommer til å bli en utfordring. Moccamamma har aldri vært av de beste i klassen på rydding og vasking ;) Inni hodet ønsker jeg meg en fullkomment organisert tilværelse, der alt har sin plass, alle følger mitt system for rydding, og hjemmet fremstår som rent og ryddig, selv når tilfeldig forbipasserende tør seg til å ringe på.....Slik er det nok dessverre ikke - men mannen min er en superhelt som tar husarbeid på alvor, så vi klarer oss på et vis :)

Men, jeg har faktisk tenkt å bruke dette året til å skape meg gode rutiner, organisere huset og rett og slett øve på å bli glad i å rydde og vaske. Høres skikkelig ut som en klisje, men jeg skal prøve.


For mange år siden, ca åtte, kjøpte jeg meg boka "Ditt ryddige jeg". En sikker og morsom metode til å skape orden i hjemmet, på jobben og i livet ditt........Det høres egentlig for utrolig ut til å være sant, men jeg tenkte å blåse støv av den og se om den kan utrette slike mirakler med meg :)



Vi får jo se da, etter hvert som året går, om jeg lykkes med satsingen på å skape nye tankemønster rundt rydding og vasking, og få orden i sysakene.........


Denne lille kommoden har stått ubrukt lenge. Det er slik at Moccamamma er best på idéer og tankestadiet. Der florerer det med ønsker, muligheter, idéer og løsninger. Det jeg må og skal øve på i år er å bli bedre på gjennomføring og iverksetting......he, he. Det er lov å håpe.

Ha en fin fredag!
Hilsen
Moccamamma

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar