søndag 29. august 2010

Som perler på en snor......

I dag har vi hatt en flott høstdag! Men, tidlig på dagen ble det tid til å gjøre en jobb jeg har tenkt på lenge....




Alle som har småjenter i huset har vel vært borti perlesett? En hel eske full av bittebittesmå perler, og noen litt større i mange farger og fasonger. Etter en barnebursdag har du som regel minst en slik eske.....Så langt, alt vel! Det er bare det at de oftest kommer på svarte plastbrett med utallige rom.



Denne plasten er tynn, og minner meg litt om å løfte av øverste laget med Kong Haakon konfekt, for å sjekke at laget under fortsatt er der........Store konfektbiter ligger jo ganske stabilt i slik "lealaus" plast, men perler - de hopper hit og dit, og snart er alt blandet sammen......noe som kanskje ikke gjør så mye når brettene med perler likevel er skjøvet langt oppunder Hemneskommoden og aldri kommer frem fra glemselen......fordi Moccamamma vegrer seg for små perler utover hele huset.......Disse plastbrettene er jo velsignet med et gjennomsiktig plastlokk som passer ned i de ulike hullene. Vel og bra for å få det til å sitte fast, men når det skal av.........perler over alt!!!


For en veldig god stund siden kjøpte Moccamannen seg en liten kommode til skruer. Jeg vet ikke helt hva slags skruer han hadde tenkt å samle der - kanskje de løse skruene sine?! Slike løse skruer har han nok ikke funnet så mange av, for skuffekommoden sto ubrukt i kjelleren. Den kunne nok få tjent som bolig for Moccamammas mange halvfulle skruepakker, som ligger litt her og der på arbeidsbenken i kjelleren, men jeg hadde en annen plan for den........


Så, i formiddag, i beste kirketid, gjorde jeg sjelebot med å sortere perler fra brettene og over i de små plastskuffene. Det fulgte med små skillevegger til skuffene, så hver skuff fikk to rom. Bakerst i rommene er det små hull, akkurat store nok til at de minste perlene faller gjennom. Så, de måtte deles....i femti små rom. Og så satt jeg der, med ei teskje, og flyttet perler over i små, gjennomsiktige plastikkskuffer. Rene meditasjonen!!



Jobben tok (som vanlig) mye kortere tid enn jeg hadde forestilt meg.......og nå tar perlene nesten ingen plass, og er lette å ta frem og sette vekk. Skuffene kan enten tas helt ut, eller henge i konsollen.




Storesøster synes det ser supert ut, og kanskje blir det lettere å be mamma om å finne fram perlene for litt kunstnerisk utfoldelse, når sjansen for å rote til hele brettet er borte.......eller, jeg kan jo fortsatt være uheldig å snuble med hele kommoden i hendene........da blir det nok støvsuger for å rydde opp rotet!!

Ha en fin ukestart i morgen!

Hilsen fra
Moccamamma

1 kommentar:

  1. Hei! Tuuusen takk for alle fine ord! Du rører ved hjertet mitt! Skriv minst mogeleg for tida, så eg får ta att dette seinare! Kjempelur løysing på perleproblematikk!

    Ha ein flott måndag!
    Klem frå Elin :)

    SvarSlett