søndag 22. august 2010

Holder på å gjøre i stand ny lekseplass.....

Fram og tilbake er like langt, eller er det i virkeligheten dobbelt så mye arbeid?

Siden Moccamamma blir student, og storesøster har blitt skolejente, trenger vi å ordne lekseplasser til begge. Moccamamma har tigget til seg et skatoll fra barndomshjemmet, og nå i helga har jeg endelig fått tid til å male det.


Smaken endrer seg over tid, og en dag er nok trehvitt moderne igjen........likevel, jeg maler hvitt! Det er litt ironisk - for ganske nøyaktig 20 år siden svettet jeg over samme skatoll. Jeg sto med pussemaskin, sandpapir og pussekloss og slipte av brunmaling, og brun beis fra det samme skatollet!

Jeg skulle ut i verden og studere, og skatollet skulle få være med som leseplass på hybelen. Jeg syntes det var så fint da jeg endelig hadde fått fram treverket. Jeg har vurdert om jeg skulle gå for interiørbeis i lys tone, for å la treverket spille igjennom, men endte opp med høyglansmaling.

Så, fram og tilbake er faktisk dobbelt arbeid :)


Skatollet skal stå i stua, og de andre hvite møblene der er malt med hvitt i glansgrad 80. Derfor blir det samme nyanse og samme glansgrad på skatollet også. Sånn så det ut i går etter ett strøk med heftgrunn. Det skal ha to strøk grunning, og så håper jeg det holder med to toppstrøk. Jeg har tatt det første toppstrøket nå, og tror det holder med to.


I boken "Ditt ryddige jeg" er et av budskapene at man bør se hvor man legger fra seg ting, og skape en plass der. Moccamamma har nå sett seg lei på at både jeg og Moccamannen stabler post, reklame og mer eller mindre viktige papirer på spisestuebordet.

Siden Julia Morgenstern mener at det ikke er vits i å lage system for det i et annet rom, fordi vi likevel ikke går inn der med posten, så håper jeg at skatollet skal bli husets postsentral, slik at spisestuebordet igjen kan brukes til å spise på, uten å måtte bruke reklame fra Elkjøp, Bohus og Lefdal til spisebrikker. Hun har nok et poeng, for vi har hatt system for posten i et arbeidsrom før, uten at det ble brukt.

Når malingen er tørr, og skatollet båret opp i stua, skal jeg vise hvordan det ble ferdig. Jeg håper faktisk vi kan bære det opp i morgen......

Ha en fortsatt fin søndag!
Hilsen Moccamamma

1 kommentar:

  1. :) Her går all post rett i papirinnsamlinga, så må kvar enkelt sjekke om der er noko dei treng... Her var også haugar av ting på bordet og benken før. Vurderer å takke nei til reklame framover? Klarer meg godt uten! Takk for kommentar hos meg! :) Vakkert skatoll du held på å pusse opp! Eg har gjort det same... Tidene forandrar seg, det er heilt sikkert!

    Ha ein fortsatt fin søndag!
    Klem frå Elin :)

    SvarSlett