torsdag 18. november 2010

Grønne pærer i retroskål......


Denne skålen med blåklokker og valmuer(???) kommer fra min mormor. Jeg kalte mine besteforeldre for bestemor og bestefar uavhengig av side, bare med stedspåheng, så mormor ser litt rart ut.....



Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om den er pen, eller så stygg at den blir festlig og fin......heller mest til det siste ;)


Den er en del av et sett med fem boller. De er nok tyske, for de er merket med GDR, og det står ISA 2, ISA 4 og ISA 5 på de tre jeg har. Den største, som egentlig er den nest største, er 21 cm i diameter, og den minste er 13 cm. Jeg hadde fire, men den ene ble dessverre ødelagt, og jeg tror det var ISA 1, som var størst.


Siden jeg har Edme middagsservice, som er helt nøytralt, er det av og til moro å sprite opp med å servere grønnsaker eller salat i disse bollene.


Kjøkkenredskapene som er i daglig bruk har jeg satt i en gammel, brun krukke. Den har jeg fått hjemme. Den er nok eldre enn retro :) Og betraktelig mer i min gate på det jevne. Jeg skulle egentlig hatt flere, men en litt uheldig episode i posten gjorde det hele til potteskår......c'est la vie.......

Jeg angrer veldig på at vi gjorde kjøkkenet billigst mulig med benkeplater i laminat. Helst ville jeg hatt heltre, mer som i skjærefjøla. Det er liksom så dødt uttrykk i laminaten, hvis dere skjønner hva jeg mener. Det er ikke så vanskelig å skifte, men det må nok litt kyndig hjelp til inne i kjøkkenbenken for å ta blandebatteriet. Jeg holder meg langt unna rørtenger......



Til slutt, et lite kunstverk. Jeg huket meg ned for å ikke bli med på bildet, men hva skjer? Det ble nesten et lite kunstverk når jeg forstørret opp krukken......
Jeg liker abstrakt kunst, for da kan fantasien løpe fritt og skape egne meninger med bildet.
Hva ser du her?



For meg står det en dame midt i bildet og kikker ut gjennom et vindu. Jeg ser henne i profil, eller litt bakfra fra venstre. I framgrunnen til venstre brenner et stearinlys..... og slik kan jeg fantasere.......

Takk til alle som har lagt igjen koselige kommentarer. Det gjør meg barnslig glad! Jeg skal prøve å komme innom dere med det første, men denne uka har feber og hodepine dempet arbeidslysten.......er det ikke det ene, så er det det andre :)

Endelig går det mot helg....

Ha en fin torsdagskveld!

Klem fra
Moccamamma

4 kommentarer:

  1. Takk for koselig komentar hos meg. Ja jeg bruker vannoppløselig plastfilm som jeg legger over når jeg broderer på frotte og mye annet. Veldig greit.
    Ville absolutt tatt frem symaskinen min om jeg var deg:) Lykke til.
    Klem Julie

    SvarSlett
  2. Så kjekk og fargerik ei skål..
    Eg har nokre brune krukke og eit brunt fat..
    Berre lekkert♥

    :-) frå meg til deg

    SvarSlett
  3. Alltid kjekt med skåler og ekstra morsomt at det er arvegods. Brune krukker er vel blant mine favoritter:)

    Ønsker deg ei kjempefin helg:)

    SvarSlett