søndag 21. november 2010

Engler og appelsiner


......på hver sin måte kommer de fra fjerne himmelstrøk når det lir mot jul.........


Det nærmer seg den søte juletid hvor engler daler ned i skjul, viser seg som himmelske hærskarer, eller synger den først for markens hyrder......


Jeg har hentet ut både lagerdør og kjerub fra en bortvist tilværelse på gjestetoalettet. Der kommer ingen av dem særlig til sin rett. Døra ble stuet inn der, for å unngå at minstemann skulle rive den på seg. Cecilie med Litt shabby, litt slitt og bare mitt! skriver at døra hennes er en felle, fordi den kan brukes til å lure folk. Jeg er mest redd for at min skal bli en fatal felle hvis den ikke skrus fast til veggen. Den er litt for tung å få over seg for en liten tass.

Jeg har en plan for å henge opp døra med kraftige vinkeljern, slik at den kommer litt opp fra gulvet. Den skal få henge i trappegangen opp til andre etasje, og kanskje tror noen at jeg har en dør inn til et hemmelig rom oppe på repoet?

Lett inspirert av Litt shabby, litt slitt og bare mitt!, som skulle juledekorere sin fine, hvite dør, har jeg prøvepyntet litt med engler i dag. Tror også det blir fint med eføy eller annet hengende grønt mot det lyseblå.


Angels we have heard on high.
Why your joyous strains prolong?
What the gladsome tidings be
which inspire your heavenly song?
Gloria in excelsis Deo!


Shepherds, why this jubilee?
sweetly singing o'er the plains,
and the mountains in reply
echoing their joyous strains.
Gloria in excelsis Deo!



Vil du vite mer om døra mi, kan du se her. Den er veldig godt slitt, og den har hatt noen forskjellige farger i sitt over hundre år gamle liv. Huset den kommer fra ble bygget på 1890-tallet. Den har vært hvit, kremfarget, en slags grønnfarge, og til slutt lyseblå. Den grønne fargen minner en del om fargen som var på husveggen i barndomshjemmet mitt. Grønt hus.....ja, en slags lys mosegulgrønnaktig.....var egentlig ganske fint, altså :)



Men, hvor kom appelsinene fra fjerne himmelstrøk inn? Jo, jeg må innrømme at jeg henter mye inspirasjon hos andre bloggere. Blåveispiken hadde så fine tørkede appelsinskiver, så det måtte jeg bare prøve i går. Det gikk veldig lett og greit, så nå har jeg en krukke med slike som skal brukes som dekor fram mot jul.

Det lukter nesten engelsk appelsinmarmelade når jeg lukter på innholdet i krukka....noe som minner meg på at jeg i mange år har tenkt å koke appelsinmarmelade til jul.......i år?



"Da vi var unge fikk vi appelsiner bare til jul", pleide mor og far å fortelle oss før jul hvert år da vi var små. Det syntes jeg var veldig rart, og det hørtes skikkelig spartansk ut. Er det flere med meg som har blitt akkurat slik over for sine egne barn, bare med andre minner?

Godt at vi får appelsiner og c-vitaminer i orange form litt oftere i våre dager :)


Ha en fin søndag!

Hilsen Moccamamma

2 kommentarer:

  1. For noen vakre bilder.. den døra hadde en nydelig patina :)
    Har også en dør, den ene på stua og den andre bak sengen på soverommet !:)

    Fin engel du hadde der også!

    Ha en flott Søndag!
    Klem til deg fra svingenslillehus!

    SvarSlett
  2. Skjønne deg!! Så gøy at du ble inspirert inne hos meg! Men mye viktigere - så fin blogg og lekre bilder! Her må jeg følge videre, skal få deg opp på bloggrollen min også, så jeg husker deg! Stor klem fra cecilie

    SvarSlett