mandag 6. september 2010

Lagerdøra fra en landhandel......

....den har jeg hatt stående i kjelleren i lang tid. Det er slike funn som må modnes hos mannen min....for vi er jo to om å skape dette hjemmet, og han må jo nesten få lov å ha meninger han også.......


I dag har jeg båret opp døra, og jeg tror helt sikkert Moccamannen kommer til å si at jeg godt kunne ventet på hjelp, i stedet for å bære den opp selv. Det burde jeg nok, for den hadde noen spiker nederst som jeg klarte å lage en stygg ripe i ganggulvet med.....godt det skal byttes ut på sikt.....





Lagerdøren har jeg gått gjennom mange ganger, for den har sittet mellom lager og kontor i butikken til mine foreldre.

Da jeg var barn, gikk kjøpmennene i lagerfrakk, og ikke i fancy grønne bukser og skjorter, eller snertne vester som i dag......det var armforklær på damene og lagerfrakk på mennene. Og frakkene hadde en nesten petroleumsblå kulør......og gråblyanten lå ofte bak øret på kjøpmannen :)







Døra sto lagret i et vindfang, da jeg spurte om jeg kunne få den. Jeg synes den er så fint slitt! Den er merket etter spark fra føtter, og varekasser og traller som har skubbet borti den på vei gjennom fra lager til butikk. Det er den lyseblå siden som har fått mest slitasje. Baksiden er mørkere blå, og nesten ikke slitt. Den har nesten slik lagerfrakkfarge :) Døra var montert med ei fjør, slik at den gikk igjen av seg selv, når man hadde passert gjennom med varetraller. Det sitter masse historie i denne døra.........






Jeg har ikke bestemt meg for hvor den skal være, eller hva den skal brukes til. Det veksler mellom å sette den opp langs en vegg, nærmest som et eget kunstverk, eller å bestille en glassplate og bruke den som bord, eller eventuelt finne en døråpning der den kan brukes.  Det siste er nok ikke så aktuelt, siden malinga flasser av hvis en tar for hardt i den.


Så, nå har jeg en rengjøringsjobb å gjøre, uansett hva den skal få slags plass i huset. Foreløpig har den havnet på gjestebadet, så ingen av barna skal rive den over seg.....

Jeg har jo flyttet med meg mange ting fra barndomshjemmet, slik at jeg hvertfall ikke glemmer hvor jeg kommer fra.......

Nå må jeg sette meg med norskbøkene igjen......leksem, morfem, allomorfer....skal vel komme i mål...

God mandagskveld!

Hilsen
Moccamama


2 kommentarer:

  1. Kjære du! Har eg verkeleg ikkje vore innom deg før? Det går i kjempesurr for tida... Beklager! Synes eg kjenner deg litt eg! :) Tusen takk for alle fine ord som du strør over meg inne i Draumeverda mi! Du er meir som ei lita Tingeling med tryllestaven :) Eg plukkar ut nokre bloggar for kommentarar kvar dag. Må vere litt forsiktig, men i morgen får eg endeleg fysiobehandling. Til vanleg prøver eg å få gått på gjenbesøk til alle som legg att kommentarar, men har ikkje greid det i det siste. Døra du viser, og alle andre ting under her er så vakre! Kjenner igjen litt meg sjølv i kjærleiken til gamle ting. Døra kan du skrubbe godt, og så ville eg ha støvsuga grundig både før og etter. Det vil alltid løsne litt ny måling etter kvart. Veit alt om det ;) Synes ho var fin langs veggen!
    Eg har forresten ei slik dør med speil i hagestova som bord, og eg har ikkje glasplate på det. Vart så dyrt. Har gått bra med kaffekoppar og glas til no!

    Ynskjer deg ei flott veke,
    lykke til med lesinga! Eg har tatt Norsk Grunnfag ;)

    Klem Elin :)

    SvarSlett
  2. For en heldig dør, som er mer enn bare en dør, men faktisk en bit levende historie!

    SvarSlett