lørdag 14. mai 2011

Gjenbrukt gjenbruk = Dobbelt gjenbruk


Jeg har fått en gammel kasse, og den har tilhørt min farmor. Den dukket opp i garasjen hjemme hos mine foreldre, og nå har den fått nytt hjem her hos meg. Kanskje blir den lager for stearinlys og slik?


Jeg liker at gjenstander har en historie, eller at det er mulig å spinne sine egne historier rundt dem. Denne kassen innbyr til slike tankereiser.


Vi vet ikke sikkert, men mye tyder på at dette er en kasse som min oldefar har laget i gave til min farmor. På lokket står det til hennes navn og bosted med gråblyant, og vi synes håndskriften ligner min oldefars. Han var nok en kunstnersjel innerst inne. Jeg har tidligere funnet et dikt han skrev til sin kone, og han malte på vaser og stelte i hagen. Og jeg tror jammen også at han var forut for sin tid, sånn med industrielt gjenbruk ;)

Kassen er hjemmesnekret, og ser ut til å være en moderert utgave av en rosinkasse fra selveste Amerika. Om rosinkassen har kommet fra kjøpmannen min farmor giftet seg med, eller om den har annen opprinnelse, det vet jeg ikke. Kanskje er det farmor som har ønsket seg den, og selv satt snekker i sving? Hun var også ganske oppfinnsom når det kom til interiørfronten.


Den har blitt kortet litt inn her og der, og fått håndtak i skinn, og metallås. Og det er på ingen måte noen finsnekkers arbeid, men sjarmerende hjemmegjort. Og så er det så moro å ha noe med autentisk trykk med bokstaver og tall!
Når du åpner lokket, lukter det fortsatt rosiner, etter sikkert et halvt hundreår eller mer uten kontakt med slike tørkede frukter.

 Kassen som ble gjenbrukt har nok gått med cargo-skip til Gøteborg, om en skal dømme etter påskriften. Tenk for en reise det var over havet for en kasse med Sun-Maid rosiner. Kanskje går de sjøveien den dag i dag, eller kanskje kommer de med fly? Men de går vel i papp fra innerst til ytterst, tror du ikke?  


Best kjent - enklest å selge! Det er kanskje fortsatt sånn med Sun-Maid rosiner? De dukker jevnlig opp i godteposer fra julenissen og i barneselskap.
Det som er ekstra moro, er at snekkeren har truffet blink i forhold til størrelsen på IKEAs Expedithyller! Det må vel kalles å være forut for sin tid!

Ja, det er en margarinkasse med påsatt lokk nederst i reolen. Den kommer også fra barndomshjemmet. Det er det jeg mener med å ha sitt eget private "loppemarked". Man slipper knuffing, sprinting og spisse albuer, og kommer hjem med gjenstander som har fulgt slekta og derfor bærer noe av ens egen historie i seg :)


Det er lørdag, og nasjonaldagen venter rundt neste sving. Her i huset skal det forberedes med å finne fram og gjøre klar finstasen. Jeg har delvis ommøblert stua, og skal fortsette med rydding og vasking.

God helg til deg - hva du nå måtte ha for planer for denne maihelga!

Klem fra Moccamamma :)

6 kommentarer:

  1. Den kassen var bare utrolig flott. Og så er det jo gøy å ha slike ting som har en historie man kjenner litt til Ha en flott lørdag.

    SvarSlett
  2. Så koselig innlegg. Jeg ELSKER at ting har en historie - og denne var jo særs sjarmerende ;).

    SvarSlett
  3. For en flott kasse, med en like flott historie.
    Veldig koselig med ting som går i arv. :)
    Ønsker deg en fin dag. :)

    SvarSlett
  4. Så flott kasse og historie!
    Klem

    SvarSlett
  5. For noen fine skatter du har fått! Herlig historie også :) Elsker gamle saker!
    Første gang jeg er her inne hos deg, men hit kommer jeg gjerne igjen :) Legger meg til som følger hos deg, så jeg finner tilbake :)
    Klem fra Lise

    SvarSlett
  6. For en sjarmerende skatt og historie. Gjenbruk er gøy! Klem fra Maliva

    SvarSlett