mandag 20. september 2010

Put it in a box......


......når kvelden kommer, er det veldig snertent å ha en plass å samle sammen lillebrors fargerike leker. Det går fort å plukke sammen tingene når de skal opp i en kasse, og så kan han hjelpe til, for han er helt i alderen for å putte ting oppi bokser og lignenede..........sokker i bleiebøtta, badeand i do, lekebil i søppelbøtta, mobil i vedkassa........



I går kveld ble prosjektet ferdig.....Moccamamma har fått igjen gangsynet, og i dag er blikket atter skarpt....utrolig hvordan kroppen reparerer seg selv.........

Ble ganske fin?


Til fotografering har vi funnet fram leker i den duse fargeskalaen, men jeg lover, det er mye glorete plastikk fantastic her.........Lillebror elsker alt som har knapper, og fjernkontrollene våre må du leke tampen brenner i fuglehøyde for å finne........det blir billigst slik....Han har også forkjærlighet for betalingsterminaler, og ser han en slik, blir det masse gledeshyl og lyder.....



Men, tilbake til trekassen som ble piffet opp. Kassen er 35 cm  x 52 cm. Jeg lagde en mal til hjertene, og tegnet dem på kassen. Så var det fram med drillen! Det er både nødvendig og lurt å lage noen hull først, slik at stikksagen får plass. Selve hullet har jeg skåret ut med stikksag. Jeg har nok kjøpt blad med for grove tenner, for det var vanskelig å få det pent. Burde nok hatt mer fintannet sagblad........eller kanskje jeg ikke stilte saga på riktig hastighet, det er lenge siden sist jeg brukte den......Men, aller finest hadde det sikkert blitt med en god, gammeldags løvsag, slik vi brukte på sløyden. Det skal jeg kjøpe meg, for jeg har flere snirklete prosjekt på gang.......



Så var det fram med sandpapir og fil, for å rette opp skadene fra sagens krokodilletenner........Det ble sånn ca bra. Ville nok ikke stått til mer enn G i sløyd, men det duger som prøveprosjekt......



Kassen har fått to strøk vannbasert heftgrunn, og ett toppstrøk i Lady 40 panel og list, hvit base. Her i huset bryr vi oss ikke om å brekke farger, nei........fort skal det gå.......

Så var det dekoren. Kunne jo bestilt et slik klistremerke med teksten, men jeg gjorde det selv med hobbylakk. Leiker er både mi dialekt og nynorsk............

Først skrev jeg ut teksten med ønsket skrifttype på et A4-ark. Jeg er rimelig sikker på at jeg har blåpapir i hobbytilfanget mitt.....men, det er jo ikke råd å vite hvor jeg har lagt det.......så, da ble det å skravere baksiden av malen med gråblyant.






Når jeg så festet malen på kassen, og tegnet over ytterkantene med blyant, så ble det overført til kassen.....

...og da var det fram med malepensel og hobbylakk. Moccamamma har ikke malt og tegnet mye de siste årene, og merker at penselstrøket var alt annet en stødig........hjelp, holder jeg på å bli gammel og skjelven?.....



Jeg har valgt hobbylakk i fargen "Kaffe"......for det passer jo til en kaffeelsker..........og dessuten hadde de ikke svart i butikken........men, brunt ble litt mildere, og passer fint med resten av huset som går i  vanilje, kaffe og krem......



Jeg har flere trekasser i denne og en mindre størrelse stående etter at jeg kjøpte dem billig i en butikk som skulle legge ned. Så, det kan veldig godt hende at det blir flere hvite kasser her i huset......eventuelt interiørbeisede med drivvedfarge.......

Men, nå venter jeg på en Svane, som skal komme hit til oss i dag.......og da blir det muligens hobbysnekring av hodegavler som kommer først i rekken av morsomme ting som jeg kan pusle med.......

Ha en fin dag!
Her lover det godt for en høstdag med sol på høstfargede fjellsider.......

Hilsen
Moccamamma

3 kommentarer:

  1. Så fin den ble!!!! KJempeflink du er :o) Her har det virkelig gått i sirup. Men viste gubben innlegget ditt, og det fikk fart på sakene ;o) Nå er det skåret og pusset, og snart skal jeg få malt den :o) Takk for ett dytt i ryggen ;o) Finfin uke til deg! Klemmer, Marianne

    SvarSlett
  2. Hei! Aller først: takk for ALLE fine kommentarar du legg att til meg! Tusen takk! Og så må eg berre huske å spørje om du bor på Sunnmøre? For eg har ikkje hatt sol i fjella i dag, i alle fall ikkje så eg kan juble av det ;) Synes kassa di var fin eg! Beundrer alt sånn pirkearbeid alle bloggedamer fixer! DET er eg veldig dårleg på!!! Skrifta såg heil perfect ut, ein skal slett ikkje zoome inn slikt! :)

    Ynskjer deg ein vakker kveld,
    her brenn lysa, og eg prøver å synes at hausten er fin!

    Klem E :)

    SvarSlett
  3. Den ble superfin! Skikkelig flink, har du vært. Dette skal jeg prøve til neste år når alle restaureringsprosjektene er over :-)

    Takk for titten på den fine bloggen din!

    Marie

    SvarSlett