fredag 3. desember 2010

Advent med påskevri?

Advent - en lilla tid?


 ....i såfall har jeg bommet litt med dørpynten. Men, den kan jo nå kanskje henge på døra og bekrefte at jula varer helt til påske - og da kan vi kalle det påskeappelsiner i stedet for juleappelsiner..........




Jeg har vært på selektiv beskjæring i hagen, og tatt noen toppskudd fra plommetrærne våre. Jeg er ikke akkurat kjent for å være noen trendsetter - mer en sånn som våkner året etter, eller to år etter at andre begynte å lage seg hjerter av kvister....




Inngangspartiet er forsiktig førjulspyntet med hjemmelagd hjerte, med hjemmetørkede appelsinskiver, og i sinkkremmerhusene er det kristtorn fra egen hage......tenk, småfuglene som bruker å renske treet må ha hatt det travelt med å komme seg sydover i kulda. Bærene henger enda, men nå er de nærmest frysetørret og innskrumpet i stedet. Tror du jeg fikk tatt inn kvister i kjelleren før kulda satte inn? Neei, det fikk jeg ikke gjort.......

Det var ute - inne har det kommet fram et par adventsstaker. Først satte jeg fire kubbelys i en skål av fattigmannssølv. Det funker fint, men burde ha litt grønt før den kan blogges....
På jakt etter adventsjulekuler, dukket jeg ned i en eske merket jul, og voila, der lå jo adventsstaken kjøpt for 15 svenske kroner på en gjenbruksbutikk i Karlstad.

 

Jeg har vært i hagen og brekt løs dypfryst mose fra noen steiner. Nå lukter det jord i vinduskarmen. Tror det avtar etterhvert som den tørker inn.


Det ble grønne lys, selv om hvite kanskje hadde gitt mer kontrast til mosen og appelsinskivene...


Så tenner vi det første lys......


........det står og skinner for seg selv, og oss som er tilstede......





For å ta meg inn igjen fra flørten med påskesymbolet framfor noe - appelsinen - så går jeg tilbake til adventsfargen lilla........
men, det er lov å bli fargeforvirret, for den liturgiske fargen for påske er lilla, mens vi pynter med lilla til jul.........

Moralen må bli - pynt med det du liker!




God fredag!
Jeg skal kose meg på julebord sammen med jobbkollegaer! Koselig å få være med, selv om jeg har omsorgspermisjon dette året :)

Adventshilsen fra
Moccamamma :)


 

5 kommentarer:

  1. kjempefint emd de appelsinskivene!

    og jula kan vare lenge for min del:)
    fin helg til deg!
    klem ellemell

    SvarSlett
  2. Koseleg ♥-pynt!
    Flott å bruke dei fargane ein sjølv trivst med..

    Ha flott 2.søndag i Advent!!

    SvarSlett
  3. Hihiih!! Dette er en blogg for meg. Som om jeg skulle skrevet det selv. Kjente meg sånn igjen i dine innlegg...litt seint ute, må det være lilla til jul mm,mm.
    Ha en fin 2:e advent!!

    SvarSlett
  4. Så fint!! Appelsinene er jo litt julete og...liksom litt som klementiner ;o) Håper du koste deg på julebord :o) Ha enflott nye uke! KLemmer, Marianne

    SvarSlett
  5. Lilla? Her i huset er det sjelden slik at ting er så veldig planlagt... Veit at mange trur det, viss dei les bloggen min. Avsløring: Her skjer ting på sparket! Synes appelsiner må vere glimrande førjulspynt, vi stappar jo inn mengder med mandariner og clementiner eller ka dei no heiter alle disse sortane. Våre lys er kvite i år, og lillemor spurde akkurat om kva tid vi skulle tenne det andre lyset? For det har vi gløymt, slik som sist søndag. -vi tek det i morgen, sa eg. Og det er eit ganske vanleg svar her i heimen ;) Ynskjer deg og dine ei flott og kreativ veke, tusen takk for alle dine nydelege ord inne hos meg!

    God klem frå Elin :)

    SvarSlett