tirsdag 21. desember 2010

Liten Ekorn satt......

Fritt etter hukommelsen, husker jeg at min mor sang denne sangen for oss da vi var små:


Liten Ekorn satt på en gren så pen.
Pusset halen sin, med en labb så ren.
Alle ungene hadde ly og le
i det store gamle furutre





Men hukommelsen kan ha sviktet litt - eller så er det en lokal variant vi har sunget. Wikipeda sier at den går slik - og når den i utgangspunktet het Liten ekorn sad, så rimer jo sad på glad.....

Liten ekorn satt
på en gren så glad,
pusset snuten sin
med en labb så fin;
dens små unger tre
hadde ly og le
i det store gamle furutre.



Det er storesøster som har vært på handletur med pappa før jul, og kom hjem med et ekorn til å henge på juletreet. Jeg har sneket meg til å henge den på ei furugrein nå mens hun er på skolen. Hun er nemlig veldig redd for at den skal knuse. Såpass engstlig for det, at det kan hende den ikke kommer seg opp i julegrana, som ikke ble pyntet på søndag, men som kom opp med lys i går, og får seg pynt i dag.
Og jeg har fått vite at treet ikke blir fint uten glitter..........


Og hopp og sprett og tjo og hei, og fire kvister deler seg......

Jeg får hoppe og sprette rundt i huset og se om det kan bli ei råd med denne jula :)

Klem fra Moccamamma

2 kommentarer:

  1. Hei kjære du! Dei orda du gav meg i dag, var vel beste julegåva eg kunne få! :) Tusen takk! Du har vore ein eineståande støttespelar gjennom året, eg kan ikkje huske når vi vart "kjent"? Den sangen du siterer fekk alltid søstra mi til å gråte når ho var lita. Trur det var noko trist på slutten? Skjønn han fyren som var komen i hus i alle fall :) Eg er superstolt av å ha køyrt til fysio i dag, og sjølv om eg kun har fått i meg ein halv banan, kjennes det ut som om energien er i ferd med å vende tilbake. Henta tilogmed lillebror i barnehagen. Det blir nok jul her også, omsider. Lillebror er i ferd med å bli tett i astmabringa si, så om eg blir frisk, er det som regel litt action i jula i heimen. I fjor var det lillemor som vart sjuk på julaften, med halsbetennelse. Legevakta vart besøkt første juledag...

    Men, ein lyt vere optimistisk, til det motsette er bevist?

    Ha ei vakker og fredfull jul, du og dine!
    Og alle gode ynskjer for det nye året!

    God klem frå Elin!

    SvarSlett
  2. *★ God Jul★* 。 • ˚ ˚ ˛ ˚ ˛ •
    •。★ *** ★ 。* 。
    ° 。 ° ˚* _Π_____*。*˚
    ˚ ˛ •˛•*/______/~\。˚ ˚ ˛
    ˚ ˛ •˛• | 田田|門| og godt Nytt År ♥

    Klem Elin!

    SvarSlett